fbpx

Osteoporose

Wat is osteoporose?

Osteoporose is een veelvoorkomende aandoening, soms ook wel de stille doder genoemd. Omdat de ziekte aanwezig kan zijn zonder dat je het door hebt. Je merkt het pas als je een bot hebt gebroken, maar dan is het natuurlijk te laat.

Osteoporose is gekenmerkt door een lagere kwaliteit en een lagere densiteit van het bot (lagere dichtheid of dus minder botweefsel).  Daardoor worden de botten poreus en breekbaar.

1 vrouw op 2 zal door osteoporose getroffen worden. Een belangrijke oorzaak is de menopauze.

Osteoporose kan een grote impact hebben op onze levenskwaliteit en onze autonomie. De impact van een botbreuk is groot. Het eerste jaar is het risico op sterfte 30% groter. 10 tot 20% heeft permanente hulp nodig thuis.

Zie bron

De meest voorkomende fracturen zijn die van de :

Wervelkolom

De heup

De pols

Hoe groot is UW risico ?

Doe de test (1 minuut !)

5 tips om sterke en stevige botten te hebben

De beste manier om breekbare botten te vermijden is te zorgen dat je stevige botten hebt. Gedurende ons leven, remodelleren we constant onze botten. We breken constant botweefsel af en weer op. Dus los van je leeftijd, is het nooit te laat om te beginnen.

99% van de calcium is gestockeerd als reserve in onze botten en onze tanden
Calcium verzekert de sterkte van ons skelet. In geval van een tekort aan calcium gaat ons lichaam zijn reserves aanspreken. Het gevolg is dat onze botten zwakker worden. Een voeding rijk aan calcium is dus belangrijk voor de preventie van osteoporose en botbreuken.

Gemiddeld nemen we als belg ongeveer 600 à 700 mg calcium in per dag via de voeding. Nochtans hebben we nood aan 1200 à 1500mg per dag. Als u weinig calciumrijke voeding eet, moet u niet aarzelen een supplement te nemen.

Is uw dagelijkse calciumopname voldoende ? Praat erover met uw arts.

Ref Scientific Opinion on the Tolerable Upper Intake Level of calcium. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA)EFSA Journal 2012;10(7):2814

Calcium kan opgenomen worden dankzij de hulp van vitamine D. Waak erover dat u voldoende vitamine D opneemt. Dat kan via de voeding en door minstens 10 à 15 minuten per dag de zon op uw gezicht, armen en handen te laten schijnen.

We hebben gemiddeld 800 IE vitamine D nodig per dag.

Is uw dagelijkse opname aan vitamine D voldoende ? Praat erover met uw arts.

Je moet geen grote sporter zijn, het allerbelangrijkste is in beweging te blijven. Te voet naar de winkel gaan, tuinieren, wandelen, etc.  Dit zal u helpen om uw botten te onderhouden net zoals uw spierkracht en soepelheid. Doe vooral alles op je eigen tempo !

Risicofactoren van osteoporose:

Het risico op osteoporose stijgt duidelijk met de leeftijd.

Vrouwen hebben een veel hoger risico dan mannen. Al zijn mannen vanaf 70jaar ook vaak getroffen door osteoporose

Mensen met een hele lage BMI (mager) hebben een hoger risico ! Al hebben mensen met diabetes ook een lagere botdensiteit.

Het dalen van de oestrogeenproductie, verhoogt het risico op osteoporose sterk.

Heeft iemand in uw familie al een osteoporotische fractuur gehad ?

Corticoïden: Patienten die een lange behandeling met glucocorticoïdes nemen  (=medicijnen gebruikt bij behandeling van verscheiden aandoeningen, inclusief arthritis, asthma, en lupus) maar ook andere geneesmiddelen kunnen osteoporose risico vergroten.

Bv schildklier en cushingmedicatie, Anticonvulsiva (anti-epileptica), antidepressiva, diabetes, diuretica, HIV-behandeling, tacrolimus, kankerbehandelingen (hormoonblokkage), zuurremmers, protonpompinhibitoren,…

Bewegen zorgt voor een betere botaanmaak (remodelling) omdat spieren op je bot een bepaalde kracht uitoefenen waardoor het bot zichzelf blijft versterken tegen deze trekkrachten.

  • rhumatoïde polyarthritis
  • aandoeningen die de opname van calcium uit de darm bemoeilijken (bv ziekte van Crohn, anorexie, etc.).

De gemiddelde inname van calcium uit de voeding bij de belgische bevolking bedraagt 600 à 700mg. Dat is te weinig aangezien onze dagelijkse behoefte tussen 1200 en 1500mg calcium per dag is. In geval van een slechte voeding, anorexia en absorptieproblemen (door een ziekte) zal het calciumtekort nog groter zijn.

Meer dan 2 glazen alcohol per dag wordt beschouwd als voldoende om een negatieve impact te hebben op de botdensiteit.

Roken is slecht voor onze botten.

Download de checklist voor osteoporose voordat u uw arts bezoekt.